Facebook Pixel

Taidenäyttely Nature Morte Aulagalleriassamme maaliskuussa

Työryhmä Rosti-Kalenouksen kollaaseja

Olemme nimenneet hieman ironisesti yhteistyömme taidekollektiivi ROS-KAksi

Marja Rosti kuvataiteilija, graafikko  (TUUSULA)
Valmistuin Taideteollisesta korkeakoulusta (nyk. Aalto) kuvataiteen opettajaksi 1974 ja Vantaan muotoiluinstituutista (nyk. Metropolia) medianomiksi 2005.
Työskentelin kuvataiteen opettajana useissa eri oppilaitoksissa 1974-2018.

Tämä NATURE MORTE -näyttely on toteutettu yhteistyössä Kari Kaleniuksen kanssa. Tämän näyttelyn teoksiin olen käyttänyt materiaalinani valokuvia, omia- ja Kari Kaleniuksen ottamia. Olemme nimenneet hieman ironisesti yhteistyömme taidekollektiivi ROS-KAksi. Kari Kalenius on myös aktiivinen kuvataiteitten harrastaja ja hän on osallistunut Tuusulan valokuvaajien vuosinäyttelyihin ja lisäksi hänellä oli 80-l lopulla ja 90-l alussa useita yksityisnäyttelyitä Tuusulan alueella.

Näyttelyn teokset on tehty  kuvansiirtotekniikalla kankaalle (FotoTransfer/ImageTransfer). Teoksiin on yhdistetty valokuvien lisäksi maalausta ja piirustusta, eli työt edustavat sekatekniikkaa tai fotomontaaseja tai kollaaseja. Kuvansiirrossa on kaikessa yksinkertaisuudessaan kyse laserprintin pigmentin siirtämisetä erikoisliiman avulla maalauskankaalle. Tosin alustana voi toimia mikä muu materiaali tahansa, esimerkiksi ohut fanerilevy. Varsinainen kaupallinen sovellus on nimeltään Canvas -taulu.

Teosten ilmiasu ja viesti
Nature Morte tarkoittaa asetelmamaalausta, toinen vakiintunut termi on Still Life, Myös käsite vanitas koskettaa asetelmamaalausta, missä asetelmallisesti kuvataan hauraita ja katoavia esineitä, muistuttaen meitä ihmisiä kuolevaisuudesta.

Näissä teoksissa luonto on useissa kohdin sananmukaisesti kuollut, on kuihtuneita kasveja tai elottomia esineitä, poikkeuksena Saga- koira kuvassa Tarkkailija ja Järvenpään koirapuiston puolikesy varis kuvassa Lintukoto.

Formalistiset lähtökohdat ja tyyli vaihtelevat. Useissa teoksissa on vastakohtana orgaaniselle muodolle tehty modernistiseen perinteeseen viittaavat geometriset kehykset. Toisissa teoksissa, kuten Kuiskauksia tai Varjoja, itse kasvin muoto muodostaa kiinnostavan kalligrafisen graffitin varjoineen, mikä on teoksen lähtökohta. Taidehistoria on taasen innoittajana triptyykissä Her Master’s Garden, missä mukaillaan myöhäisrenessanssin ajan (maninerismi) taiteilijan Giuseppe Arcimboldon kasvisommitelmia. Häivähdys 1800-l. japonismia on triptyykissä Message, joka perustuu Kari Kaleniuksen kuolevaa tai kuollutta luontoa esittäviin valokuviin.

Laajemmassa, symbolisessa näkökulmassa, nämä teokset kertovat kuinka luonnosta, sen mitättömimmistäkin yksityiskohdista, voi rakentaa merkityksiä ja viestejä.

marja.rosti@kuvita.net

Takaisin ylös